Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Fortællervinkler - lektion 1

​Hvordan har din dag været?

​Vi elsker historier.

Lige fra vi er helt små og får læst historier op på sengekanten, til vi som voksne sluger både krimier og ser film, er vi storforbrugere af fiktion og historier.

Ligesom vi elsker at få fortalt historier, så elsker vi at fortælle dem. Når vi skriver prosa, fortæller vi altid en historie. Historiefortællingen er beretningens livsnerve og det, som giver mening til, at vi har sådan noget som romaner, noveller og digte.

Forholdet mellem fortæller og læser/lytter er ligeså gammelt som historien/beretningen selv.

Der har altid været én til at berette og én til at lytte. Man forestiller sig den ældste form af fortællingen, som meddelelsen i det sociale rum. Siddende omkring bålet ved aftenstide bliver dagens tildragelser fortalt af den, som har haft oplevelsen, til de andre omkring ilden. Det er givetvis ikke bevist. Men al fornuft siger os, at det er fortællingens oprindelige form. Vi fortæller, hvad der er sket. I dagens løb, i nattens løb, på rejsen, i krigen etc.

Fiktionen udspringer ifølge denne teori af kedsomhed:

Når der ikke er sket noget, der er værd at fortælle, må vi selv finde på noget.

Fortællingens oprindelige form er 1. person ental. 'Jeg fortæller, hvad jeg har oplevet'. Og fiktionens oprindelige form er 3. person ental. Jeg (forfatter) fortæller, hvad han/hun har oplevet.

I enhver tekst er der en fortæller. Og til enhver tekst hører der en forfatter. Det er dette forhold, vi i denne og de følgende lektioner vil uddybe og omgrænse. Det vil sige forholdet mellem forfatter, fortæller og tekst.

Vi vil prøve kræfter med fortællingens oprindelige form (1. person ental).

T​ag udgangspunkt i en dag fra dit liv (hverdag eller fest), som du har lyst til at fortælle, hvor der bliver begået en uretfærdighed. Du er selv protagonisten, altså den sympatiske hovedperson, som kæmper mod en antagonist i en kamp om ret og uret. Husk på, at det er fiktion, så du har den digteriske frihed til at overdrive, lægge til og trække fra.

Gå gerne i dybden med beskrivelsen og ret til, indtil du synes, den sidder i skabet.

Ingen tidsbegrænsning.

​Til almen fornøjelse og adspredelse

Charles Baudelaire

Berus jer! Fra Parisisk Spleen, 1867

Man bør altid være beruset. Alting beror paa det: det er den eneste Opgave.

For ikke at mærke Tidens skrækkelige Byrde, der knuser jeres Skuldre

og knuger jer til Jorden, maa I beruse jer uden ophør.

Men i hvad? I Vin, i Poesi, i Dyd som I vil. Men berus jer.

Og dersom det undertiden skulde hænde, paa et Slots Trapper, paa en

Grøftekants grønne Græs, i jeres Stues tungsindige Ensomhed, at I vaagner,

og Rusen allerede er taget af eller helt forsvundet, spørg saa Vinden,

Bølgen, Stjernen, Fuglen, Uret, alt det, som flygter, alt det, som sukker,

alt det, som rinder, alt det, som synger, alt det, som taler,

spørg hvilken Time det er; og Vinden, Bølgen, Stjernen, Fuglen,

Uret vil svare jer: "Det er Beruselsens Time!

For ikke at blive Tidens mishandlede Trælle,

​saa berus jer; berus jer uafladeligt!

I Vin, i Poesi, i Dyd som I vil."

Seneste nyheder​

  • Kursus I & Kursus II
    ​starter mandag d. 7. august. Tilmeldingen er åben.
Klik her
  • Få en vurdering af din prosa eller lyrik
    Klik her
  • Skrivekurser for børn & unge
    ​I sommerferien har vi halv pris på skrivekurser for børn og unge.
    Klik her
  • Kursus I, kursus II & masterclass med rabat
    ​Klik her

FORFATTERSKOLE.DK // TLF.: 58 59 10 30 // INFO@FORFATTERSKOLE.DK// CVR: 27403166