Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Kursus I - Lektion 2

Oprigtighed​

​​

Om regler

Vi skriver. Mennesket skriver. Når vi skriver, bruger vi ord & sætninger. At kunne skrive, er næst efter det, at tale den mest fundamentale opgave, som skolen stiller eleven. Vi skal kunne tale og skrive.

​Sproget har altid et mål udenfor sig selv.

​Sproget er underlagt et sæt af regler, og sproget har et mål; dette særlige, vi vil opnå med en bestemt sproghandling. Disse to forskellige sider af sproget er vævet sammen.

Målet bestemmer midlet.

I folkeskolen har vi lært at skrive stil, senere rapporter, og således videre. Vi er blevet opdraget med et rationelt, instrumentalt forhold til sproget. Udover de grammatiske regler, har vi regler for artiklen, såvel WeekendAvisens som EkstraBladets, Afhandlingen, Specialet, Lægejournalen osv.

I det hele taget. Overalt hvor der er sprog, er der regler for dets anvendelse.

Etiketten, høflighedsfraserne, konversationen over en god middag, samtale med svigerforældrene. Overalt er der regler for vores brug af sproget.

Udtryk

​Anderledes forholder det sig umiddelbart med forfatteren. For forfatteren er sproget i første omgang mål i sig selv. Sproget er sit eget mål. Og den opgave, som vi stiller os her, den opgave som alle kunstnere til alle tider har stillet sig selv, er forsøget på at forene sprog og person. Det vil kort sige:

At finde sit personlige udtryk

​Man skal finde frem til sit eget sprog, finde en overensstemmelse mellem sprog og udtryk. Dette er kunstnerens første og sværeste opgave. For det første, fordi dette ikke kan læres, men i bedste fald opstår i mødet mellem sproget og personen, der bruger det. Og dette vil først ske, når vi opholder os ved netop denne opgave, der især består i forsøget på at være lydhør overfor os selv, at lytte til det, vi skriver. Lyder det rigtigt, ægte?

Fantasien og evnen til at visualisere, altså at forestille sig noget levende, er redskaber, der er nødvendige for forfatteren.

​​Forestil dig, du er heksen på toppen af et bål. Du sidder og betragter, hvad der sker.

Beskriv, hvad du ser. I starten er der endnu ikke kommet mennesker til. De kommer efterhånden.

Et menneske tænder ild til bålet, du sidder på. Man begynder at synge. Du forstår intet. Ilden tager til.

Brug ca. 20 minutter på øvelsen.

​Til almen eftertanke

​​Vi overvejer spørgsmål om personligt udtryk.

Hvad, hvem trykker i udtrykket?

Hvordan trykker indtrykket?

Skal kunstneren have et overtryk for at levere et udtryk?

Seneste nyheder​

  • Kursus I & Kursus II
    ​starter mandag d. 7. august. Tilmeldingen er åben.
Klik her
  • Få en vurdering af din prosa eller lyrik
    Klik her
  • Skrivekurser for børn & unge
    ​I sommerferien har vi halv pris på skrivekurser for børn og unge.
    Klik her
  • Kursus I, kursus II & masterclass med rabat
    ​Klik her

FORFATTERSKOLE.DK // TLF.: 58 59 10 30 // INFO@FORFATTERSKOLE.DK// CVR: 27403166