Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Masterclass - lektion 2

​Følelsen af at forsvinde

​Normalt er vi klar over, at der er en forskel på os selv og verden.

Men der gives situationer, hvor denne forskel ikke er så oplagt, hvor vi ikke i nævneværdig grad eller slet ikke opdager, at der er en forskel. Når noget optager os. En god film. For eksempel. Denne opsluger os; vi glemmer tiden, stedet, os selv. Der er kun denne forunderlige enhed af betragtning og betragtet.

Det samme er tilfældet, når vi læser en god bog. Efter de indledende besværligheder, hvor sprog og tone og stil skal accepteres, er der lige pludselig ikke længere bogstaver, sprog, sætninger. Bogen og læseren bliver som ét. Bogen læser ligesom sig selv op, taler med sin egen stemme et sted bag vores øjne.

Dette forhold er medbestemmende for den idé, der i romantikken er blevet født om det ophøjede, inspirerede øjeblik, hvor kunstneren slået af guddommelighed, skaber sit værk i ekstatisk, henført inspiration.

Disse betragtninger er ikke udgået fra kunstnerne selv. Men fra brugere, kunstkendere og nydere. Der overfører dette førstnævnte forhold, at betragter og betragtet bliver ét, til skabelsesprocessen. Og dette er en vrangforestilling, som mange kunstnere ligger under for idag. Man venter på inspiration. Sludder. At skrive er et arbejde, noget vi skal beslutte os for. Og så bare gøre det.

Så sker resten af sig selv. Hvis det vil.

​Din hovedperson vågner i en smal gyde i Shanghai. Forstår intet, eftersom denne gik i sin gode, velkendte, danske seng. Hovedpersonen er højere end alle andre. Eneste kommunikationsmulighed er engelske brokker. Hovedpersonen skal noget, men ved ikke hvad. Kommer til at skubbe et gammelt menneske ud foran en bus. Og bliver forfulgt af mange af disse små mennesker. Vågner endelig tilsidst i sin egen seng.

Beskriv konkret og præcist lyde, lugte, lys. Forestil dig, at du ér der, i en smal gyde i Shanghai. Og prøv at være tro overfor din person. Lad historien fylde et par sider, måske tre. Og skriv gerne om, indtil du er helt tilfreds med sprog, stil, tone, rytme, pausering, etc. Alt, hvad vi tidligere har berørt.

​Til almen overvejelse

Når vi er optaget af noget, hvordan er vi da - taget op?

Seneste nyheder​

  • Kursus I & Kursus II
    ​starter mandag d. 7. august. Tilmeldingen er åben.
Klik her
  • Få en vurdering af din prosa eller lyrik
    Klik her
  • Skrivekurser for børn & unge
    ​I sommerferien har vi halv pris på skrivekurser for børn og unge.
    Klik her
  • Kursus I, kursus II & masterclass med rabat
    ​Klik her

FORFATTERSKOLE.DK // TLF.: 58 59 10 30 // INFO@FORFATTERSKOLE.DK// CVR: 27403166