Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Kursus II - Lektion 2​

LIVAGTIGHED & INDLEVELSE

​Sproget har den mærkværdige egenskab, gennem ord og sætninger, at fremstille sine genstande. Hvis jeg skriver: 'Her er en rose', så ser vi faktisk en rose for os, selvom der, ja, undskyld, bogstaveligt talt, egentlig bare er fire ord og seks bogstaver.

Det er denne forunderlighed, vi læner os opad, når vi skriver. Ordene og sætningerne vi skriver, skaber en verden, et selvstændigt univers, ikke fordi vi vil det, men fordi det er en særlig egenskab, der ligger indfoldet i ordene og sætningerne. Selvom vi læser en bog skrevet i 3. person entalt og datid, oplever vi det, som om det sker nu og for (sammen med) os. Det vi læser er Leibhaft-Da, er livagtigt-her. Men denne livagtighed, denne tekstens selvstændighed (også kaldet suverænitet) er følsom. Fordi teksten skal ikke kun vinde selvstændighed i forhold til læseren.

Teksten skal også blive selvstændig i forhold til forfatter!

Denne særlige samklang mellem forfatter og tekst, maler og maleri, musiker og musik, hører til blandt de største gåder. Og berører kernepunktet i al kunst-æstetik. Det er godt når det er sandt. Og det er sandt, når det har vundet suverænitet. Og det er suverænt, når det har løsrevet sig fra forfatter.​

Oplæg & indlæg fra vores kursister

Nina Kirkmand: "Jeg blev spurgt, om jeg ville skrive herinde, og det vil jeg i hvert fald gerne! Jeg har gennemgået kursus 1 og 2, og jeg var vild med det. Opgaverne er spændende, og det samme var det at gå og vente på feedbacken. Der var meget kompetent rådgivning gennem hele forløbet (også når man ikke helt havde forstået opgaven...), og hvis jeg havde haft økonomien til det, havde jeg fluks taget næste del med også.

Kæmpe anbefaling herfra, jeg er blevet en bedre forfatter af at følge forløbene :)

Tak for denne gang :)"

Winnie Kyster: "Tak for et berigende og lærerigt kursusforløb. Jeg har gennemgået kursus I + II og glædede mig hver gang over de tilbagemeldinger fra kursuslederen - ris og ros . Især rosen var spændende, da den blev "serveret" i en tone, som gjorde opgaven endnu mere udfordrende og gav mod på at skrive endnu mere. Jeg ser frem til at følge "Masterclass" - jeg kan ikke få nok af jeres skole."

Læs flere oplevelser her​

Seneste nyheder​

• Kursus I & Kursus II
​De næste kurser starter mandag d. 13. maj.  Tilmeldingen er åben.
  • Réaliser dine forfatterdrømme
  • Skrivekurser for børn & unge
    ​De næste kurser starter mandag d. 13. maj. Tilmeldingen er åben.
  • Kursus I, kursus II & masterclass med rabat
    ​Klik her